Slaap. Het is essentieel voor onze gezondheid. De een heeft misschien wat minder uren slaap nodig dan de ander, maar we hebben allemaal behoefte aan goede kwaliteit slaap.

Wanneer deze niet in orde is, kan men te maken krijgen met allerhande problemen. Stress, depressies en een grotere kans op lichamelijke ziektes. Het is slecht voor zowel je psychische als lichamelijke gesteldheid.

Gelukkig is er van alles te doen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Je kunt rekening houden met je voeding, je stressniveau, maar ook het minderen van je computergebruik voordat je gaat slapen. Toch zijn storende factoren van buitenaf wat moeilijker te beïnvloeden.

Veel mensen storen zich aan licht en lawaai als ze willen slapen. Licht is aan te pakken door een slaapmasker te dragen of betere gordijnen aan te schaffen. Geluid is een wat moeilijkere factor

slaapdopjes

Als je bijvoorbeeld op vakantie bent is de kans groot dat er een s ’nachts een hoop nieuwe geluiden te horen zijn. Vooral als je gaat kamperen, maar ook in een hotel kun je er last van hebben. Dit is zeer onprettig, maar vaak een kwestie van even wennen. Het gebruik van oordopjes is zeker het overwegen waard, toch is een weekje wat minder slapen niet heel schadelijk. Vooral als je thuis weer goed slaapt.

Het is vervelender als je juist thuis niet goed kunt slapen. De huilende baby van de buren, auto’s die voorbij rijden of misschien huisgenoten die een feestje bouwen…allemaal factoren die jouw nachtrust kunnen verstoren. Als jij hier last van hebt, is het zeker aan te raden om hier wat aan te doen. In dit geval zijn oordopjes vaak een must.