De organisatie VeiligheidNL heeft een campagne gelanceerd met de naam ”Knoop dit goed in je oren”. Het doel hiervoor is ouders informeren over gehoorschade. Men werkt hiervoor samen met rapper Idaly.

 

Het door VeiligheidNL georganiseerde onderzoek wist aan te tonen dat zo’n 94% van alle kinderen in de leeftijdscategorie 10 t/m 15 jaar regelmatig oortjes of een koptelefoon gebruikt om te gamen of muziek te luisteren. Daarnaast blijkt uit een onderzoek onder basisscholieren dat maar liefst 25% aangeeft weleens in piep gehoord te hebben na het gebruik van een koptelefoon of oortjes. In hetzelfde onderzoek geeft desondanks slechts 4,5% van de ouders aan dat hun kinderen weleens last hebben gehad van een piep bij het gebruik van deze middelen.

 

Hieruit blijkt dat de meeste ouders onwetend zijn wat betreft de risico’s op gehoorschade. VeiligheidNL vindt dit een kwalijke zaak en wil er daarom ook iets tegen doen. Vandaar de ”Knoop dit goed in je oren” campagne.

 

Rapper Idaly

 

In samenwerking met rapper Idaly is er speciale versie van diens videoclip opgenomen waarin je hoort hoe muziek klinkt voor iemand met gehoorschade. Een handige vergelijking tussen het origineel en deze aangepaste versie is hier te bekijken. Tevens zie je daar een handig overzicht van verschillende soorten oortjes en koptelefoons.

 

Volumebegrenzer

 

Ondanks dat het dragen van onze gehoorbescherming natuurlijk niet samengaat met gebruiken van een koptelefoon juichen we deze campagne natuurlijk wel toe. We kunnen daarom ook iedere gebruiker aanraden om zich bewust te zijn van de volumebegrenzer die op vele van deze oortjes en koptelefoons zit. Uiteraard is het daarnaast belangrijk dat deze ook serieus genomen wordt. Probeer te vermijden dat je muziek luistert op maximaal volume!

 

VeiligheidNL is een stichting die zich al ruim 30 jaar actief inzet om de hoeveelheid ongevallen in Nederland te kunnen verlagen. Meer informatie over deze organisatie is te vinden op de website.